Pressmeddelande  11 januari 2015

Upprop mot trafficking

Upsala Nya Tidning (UNT) presenterar i dag Ruth Nordström, ordförande för juristorganisationen Scandinavian Human Rights Lawyers, som vinnare av utmärkelsen Läsarnas Upplänning 2014. Hon nominerades som ”traffickingkämpe” av UNT:s läsare. Bland övriga nominerade märktes världsprofessor Hans Rosling och artisten Veronica Maggio.
tv-intervju: http://www.unt.se/24unt/?clip=3548454

– Det är mycket hedrande att bli vald till Läsarnas upplänning – det var många fina kandidater nominerade. De är glädjande att så många personer tycker att frågorna kring trafficking och samvetsfrihet är väldigt viktiga, säger Ruth Nordström.
– Januari månad räknas som ”human trafficking awareness month” sedan den amerikanska presidenten för några år sedan påkallade en större uppmärksamhet och en tydlig strategi för att bekämpa trafficking. Den 11:e januari är ”National Trafficking Awareness Day”. Dagens slaveri och människohandel är världens snabbast växande industri i modern tid. Miljontals människor, flest kvinnor och barn, blir köpta, sålda och gömda i mörker för att exploateras och utnyttjas, säger Ruth Nordström

På UNT Debatt uppmanar Ruth Nordström tillsammans med José Mendes Bota, Europarådets rapportör till rapporten ”Prostitution, människohandel och modernt slaveri i Europa” och Mona Strindberg, ordförande för Uppsalas FN-förening m.fl. till ett större engagemang mot bekämpande av människohandel i Sverige.

– Scandinavian Human Rights Lawyers har också initierat ett upprop –  ”Inte till salu” – för att bekämpa trafficking, utifrån Europarådets rapport och Europarådets konvention om bekämpande av människohandel, säger Ruth Nordström.

Uppropet mot trafficking uppmanar Sveriges justitieminister och berörda svenska myndigheter till följande åtgärder:

• Utvärdera sexköpslagen och lagstiftningen om människohandel. Skärp straffen och gör fängelse till minimistraff för den som köper sex av barn.
  • Inrätta center med juridisk rådgivning och hälsovård för människor i prostitution
  • Erbjud exitprogram med rehabilitering för dem som vill lämna prostitution
  • Tillämpa och genomför alla delar av Europarådets konvention om bekämpande av människohandel
  • Introducera effektiva handlingsplaner för att hjälpa offer för människohandel